Fiat 126p
Ten największy włoski koncern samochodowy powstał z
inicjatywy ludzi, którzy dostrzegali znaczenie jakie będzie miał samochód w
rozwoju gospodarki kraju, a także w postępie cywilizacji. Inicjatorem założenia
przedsiębiorstwa wytwarzającego i sprzedającego samochody był hrabia Roberto
Biscaretti di Ruffia, a wśród założycieli spółki znalazł się ziemianin z Turynu
i porucznik kawalerii, Giovani Agnelli.
Głównie jemu, energicznie działającemu człowiekowi zawdzięczają Włosi rozwój na
szeroką skale produkcji samochodów. Agnelti doprowadził do wykupienia od
Ceirano jego warsztatu i tak powstała firma nosząca nazwę Fabrica Italiana
Automobili Torino. Razem z firmą Ceirano do FIAT-a przyszedł Faccioli, którego
samochód jest uważany za pierwszy model FIAT-a. Z firmą Ceirano związane są
jeszcze dwa nazwiska ludzi wielce zasłużonych dla włoskiej motoryzacji:
Vincenzo Lancia i Felice Nazzaro. Obaj pracowali U Ceirano i obaj przeszli do
FIAT-a. Pierwszy z nich to późniejszy założyciel firmy swojego imienia, a drugi
wsławił się zwycięstwami w największych europejskich zawodach samochodowych.
W pierwszym okresie powstania samochodu, we Włoszech nie wytwarzano dużo
pojazdów. Statystycy odnotowali ok. 300 pojazdów wyprodukowanych w 1901 r., a
350 sztuk w następnym roku. We Włoszech było wówczas dużo firm, ale budowały
one pojedyncze egzemplarze samochodów. Najszybciej rozwijała się firma FIAT. W
1900 r. wykonano zaledwie 24 samochody, a już w 1910 r. - 1780, a w 1920 r. -
14314. Ten wzrost produkcji samochodów FIAT-a wynikał z przyjęcia systemu
produkcji taśmowej, wzorowanej na amerykańskim Fordzie.
Dla systemu produkcji seryjnej opracowano nowy model samochodu nazwanego Fiat
Zero. Byt to pojazd opracowany na pewno z uwzględnieniem istniejącego już Forda
T. Miał 4-cylindrowy silnik o pojemności 1844 cm3, rozwijający moc 14 kW -19
KM. W latach 1912-1915 wyprodukowano 2119 sztuk tego samochodu. Obok modelu
Zero, również od 1912 r., wytwarzany byt w tak dużej liczbie egzemplarzy drugi
samochód FIAT-a, model 2B; do zakończenia produkcji w 1920 r. wyprodukowano 10
110 sztuk pojazdów tego typu. Po I wojnie światowej FIAT dalej rozwijał się,
przejmował zakłady o innym profilu produkcyjnym, np. stalownie i fabryki
metalurgiczne. Wielki sukces odniósł produkując od 1919 r. aż do 1927 r.
samochody oznaczone symbolem 501, wyposażone w 4- cylindrowe silniki o
pojemności skokowej 1460 cm3. Wyprodukowano tych pojazdów 76 231 sztuk.
Równolegle z tym modelem wytwarzane były inne pojazdy. W 1930 r. we Włoszech
wyprodukowano 46 500 samochodów osobowych, w tym 35 000 nosiło znak firmy
FIAT-a. Pomimo znacznego wzrostu produkcji samochodów, Włochy w 1930 r.
zajmowały piątą pozycje na liście największych producentów samochodów Świata,
po Stanach Zjednoczonych z gigantyczną już wówczas Liczbą 3 362 800 sztuk
wyprodukowanych pojazdów, Wielkiej Brytanii 236 500 sztuk, Francji - 230 000
sztuk i Niemiec -96000 sztuk wyprodukowanych samochodów.
Fiat w Polsce
Przemysł motoryzacyjny rozwinął się już we Włoszech w latach
dwudziestych. Potrafili konstruować oryginalne i niezawodne samochody,
wytwarzali piękne, luksusowe limuzyny i mniejsze, prostsze konstrukcyjnie
pojazdy. Potrafili także, wzorując się amerykańskim Fordzie, produkować
samochody masowo, w wielkich seriach. Mogli sprzedawać nie tylko gotowe
samochody wyprodukowane we własnych fabrykach również zdobyte doświadczenie w
konstrukcji i produkcji samochodów. Pierwsze kroki na szerszą skale poczynił
największy włoski producent-FIAT. Już w 1921 r. FIAT zawarł porozumienie z
Polską na budowę w Warszawie fabryki samochodów, niestety trudności ekonomiczne
spowodowały, ze realizacja przedsięwzięcia mogła dopiero nastąpić w 1932 r.
Nowe porozumienie dotyczyło produkcji w Polsce samochodów ciężarowych Fiat 621
i osobowych Fiat 508 Balilla.
Model 508 wchodził do produkcji u FIAT-a w momencie podpisywania umowy z Polskę
był to unowocześniony model wytwarzanego w latach 1925 - 1929 samochodu
oznaczonego 509, który wykonany został w rekordowej serii - 92214 egzemplarzy.
Był to pierwszy samochód FIAT-a z 4-cylindrowym silnikiem o pojemności skokowej
poniżej 1000 cm3. Drugim takim pojazdem był właśnie model 508. Pada następny
rekord produkcji jednego modelu u FIAT-a - 508 Balilla w ciągu 5 lat wykonany
zostaje w „nakładzie” 124 165 egzemplarzy. Kierownictwo koncernu zdawało sobie
dobrze sprawę z tego, ze największe zapotrzebowanie jest na samochody małe,
tanie i wyszło naprzeciw temu zapotrzebowaniu.
Rok przed zakończeniem produkcji modelu 508 wyjechał z
turyńskich zakładów jeszcze mniejszy model samochodu, nazwany Fiat 500
Topolino.
Ma on ustawiony z przodu 4-cylindrowy silnik napędzający tylne koła. Samochód
ma nowoczesne nadwozie z pochyloną przednią ścianą - atrapą chłodnicy. Aby
umożliwić projektantom nadwozia pochylenie ściany przedniej, chłodnice wody przeniesiono
za silnik. Sam silnik ma małe wymiary zewnętrzne i małą, najmniejszą ze
wszystkich silników pojazdów FIAT-a, pojemność skokową -569 cm3. osiąga moc 9,5
kW - 13 KM i zapewnia 2-osobowemu pojazdowi prędkość maksymalną 85 km/h.
Topolino staje się rewelacją, dobrze jest sprzedawany. Produkcja tego modelu
trwa rekordowo długo, od 1936 do 1954 r. W sumie wyprodukowano 519 646 sztuk
tych pojazdów. Na Licencji FIAT-a, Topolino wytwarzane było również we Francji.
Samochód stał się popularny.
Zastąpiony został w 1955 r. modelem ,,600", samochodem małym, ale
przystosowanym do przewozu 4 osób. Zastosowano silnik również 4-cylindrowy i
chłodzony cieczą, ale dla uproszczenia i potanienia konstrukcji umieszczono
silnik z tyłu pojazdu. Ponad 2, 5 miliona Fiatów 600 wyjechało z bram fabryki
do 1970 r. Prawdziwa rewelacja na rynku włoskim, to Fiat 500. Samochód o
układzie konstrukcyjnym ,,sześćsetki" ale mniejszy, znowu z najmniejszym
silnikiem o pojemności zaledwie 479 cm3. Pojazd ten z wielu powodów (m.in. zmotoryzował
społeczeństwo włoskie) Sprzedawał je głównie FIAT i nie tylko Polsce. Na
fiatowskiej licencji pracowały m.in. fabryki w Jugosławii, Argentynie,
Brazylii, w Turcji, w Hiszpanii, no i największa fabryka, nad Wołgą w Związku
Radzieckim. Jako ciekawostkę, a także dowód zaufania należy podać, ze tylko
polskim zakładom Fiat użyczył swojego znaku fabrycznego.
Debiutował na Salonie samochodowym w Turynie w 1972 roku. Miał stać się następcą popularnej we Włoszech „pięćsetki”, czyli Fiata 500 Nuova. 126 zbudowany na bazie poprzednika, charakteryzował się prostotą i funkcjonalnością, łatwością obsługi oraz oczywiście, co najważniejsze niską ceną i tanią eksploatacją. Te właśnie zalety sprawiły, ze już w roku debiutu, samochód ten zajął 6 miejsce w plebiscycie na auto roku, wyprzedzając takie auta jak Peugeot 104, a nawet BMW 520. Pierwszy egzemplarz fiata 126 z literka "p", czyli "polski maluch", wykonany został 6 czerwca 1973 roku. Auto to miało spełnić w Polsce bardzo ważną role „samochodu dla każdego”. Powoli zaczął wypierać z produkcji, produkowane w FSM w Bielsku-Białej jeszcze do 1983 r., Syreny - pierwsze po II Wojnie Światowej „auto dla każdego”.
Kolejne lata przyniosły małemu fiacikowi, wiele sławy i uznania w związku z wieloma sukcesami sportowymi, jakie odnosił on w rajdach samochodowych. Już w 1972 roku zadebiutował w Rajdzie Wisły, a w 1975 Sobiesław Zasada seryjnym 126p przejechał Rajd Monte Carlo (poza konkurencją). Był to przełomowy moment w startach sportowych malucha. W maju tego roku utworzono w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej Pracownię (Dział) Sportu Samochodowego, reprezentującego FSM w rajdach samochodowych aż do 1990 roku. W Rajdzie Zimowym w 1976 roku, będącym I eliminacja Mistrzostw Polski, nastąpił pierwszy historyczny start ekipy fabrycznej złożonej z dwu załóg jadących w rajdowych 126-600cm3. Na 12-scie startujących maluchów dojechały do mety oba fiaciki fabryczne i 29 klubowych. Rajd o długości niespełna 1000 km, trwał 19 godzin i rozgrywany był w prawdziwie zimowych warunkach. Od tego czasu fabrycznie przygotowywane 126p, w kolorach biało-niebieskich, przez kilkanaście lat odnosiły sukcesy w wielu prestiżowych rajdach samochodowych. Już w pierwszym roku obie załogi fabryczne wywalczyły tytuły Mistrza i Vice-Mistrza Polski. Największym sukcesem zawodników i 126p w mistrzostwach Polski było - w 1982 roku - zdobycie tytułu mistrza Polski w swojej klasie jak i również zajęcie III miejsca w klasyfikacji generalnej mistrzostw (za Renalut 5 Alpine i Oplem GT 2000), wyprzedzając miedzy innymi załogi jadące Renault 5, VW golfem, oraz polonezem 2000 i inne, teoretycznie lepsze samochody. Od roku 1983 polskie maluchy rozpoczęły starty w rajdach w RFN, Belgii, Francji i Grecji. Już w 1984 roku w czasie jednej z eliminacji mistrzostw Europy - "Saarland-Rallye" w RFN, załoga fabryczna w składzie - Janusz Szerla i Krzyszof Janarek, wywalczyła III miejsce w klasie 1300. Sensacja rajdu był najtrudniejszy OS (odcinek specjalny), gdzie "maluszek" zajął 15 miejsce wyprzedzając 56 konkurentów jadących większymi i mocniejszymi samochodami. Efektem było niedowierzanie ze strony innych uczestników i zaproszenia na kolejne rajdy. W 1987 roku w największym międzynarodowym rajdzie rozgrywanym w kraju - Rajdzie Polski, będącym eliminacja mistrzostw Europy, ekipa z FSM na 126p zwyciężyła w klasyfikacji zespołów fabrycznych. Po wejściu do produkcji w 1987 roku fiata 126 bis, rozpoczęły się starty tejże wersji samochodu na rajdach światowych. W 1989 roku BIS-y ukończyły wszystkie 4 rajdy zagraniczne. Największym sukcesem było wówczas zajęcie II miejsca w klasie 1300 (grupy A) w Rajdzie Deutschalnd - eliminacji ME i największym ówcześnie rajdzie byłego RFN. Niestety, w roku 1990, narastające problemy finansowe i ekonomiczne w FSM spowodowały zawieszenie działalności sportowej. Najlepszym zawodnikiem fabrycznym stal się niewątpliwie Janusz Szerla, zdobywca wielu tytułów mistrzowskich w rajdach i wyścigach samochodowych. W czasie wszystkich lat produkcji, maluch był ciągle udoskonalany. Prowadzone były, od samego początku powstania modelu, prace i intensywne badania nad rozwojem samochodu. Wprowadzono wiele zmian konstrukcyjnych, jak chociażby zwiększenie pojemności skokowej silnika z 600 na 652 cm3, zwiększenie średnicy bębnów hamulcowych itp. Największą modernizacją było wprowadzenie do produkcji w roku 1987 modelu 126bis, z dwucylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 703 cm3, chłodzonego cieczą. Silnik ten, po przeróbkach i dużych modyfikacjach, znalazł późniejsze zastosowanie w kolejnym modelu fiata, czyli Cinquecento 700.
W maju 1992 roku firma Fiat wykupiła 90% akcji FSM. Po przejęciu przez włoski koncern podjęto w fabryce w Tychach w nowoczesnych halach zakładu nr 2 produkcje modelu Cinquecento. W połowie 1994 roku przeprowadzony gruntowna modernizacje "malucha". Do roku 1995 wyprodukowano już ponad 3 miliony maluchów. Zrezygnowano z umieszczania litery "p" obok symbolu 126. Wprowadzono model "el": z boków nadwozia zniknęły szerokie listwy ochronne oraz charakterystyczne przetłoczenia blach, zniknął również charakterystyczny "trójkącik" w szybie drzwi bocznych, pojawiła się wąska listwa ozdobna, w wyposażeniu seryjnym wprowadzono halogenowe reflektory oraz białe klosze przednich kierunkowskazów. Wprowadzono inną stylizację wnętrza oraz nową tablicę przyrządów. Silnik otrzymał po modernizacji nowy, elektroniczny układ zapłonowy. W 1996 roku, w związku ze zmiana przepisów dotyczących czystości spalin, wprowadzono do produkcji malucha silnik z katalizatorem spalin (wersja elx). Zmieniła się również nazwa - stal się oficjalna nazwa fiata 126p, i taka właśnie naklejka pojawiła się na klapie silnika z tylu auta.
Odmiana samochodu |
600 |
650 |
Masa samochodu gotowego do jazdy |
580kg |
600kg |
Rozkład masy na
osie |
|
|
Dopuszczalna masa przewożona na dachu samochodu |
30kg |
|
Najmniejszy promień skrętu |
4300mm |
|
Najmniejszy
zewnętrzny promień zawracania |
|
|
Silnik |
benzynowy, pionowy, rzędowy, 4-suwowy z zapłonem iskrowym, chłodzony powietrzem |
|
Typ |
126A |
126A1 |
Umieszczenie |
z tyłu, wzdłuż osi pojazdu |
Liczba cylindrów |
2 |
Średnica cylindra Moc maksymalna Maksymalny moment obrotowy Przyspieszenie 0-100 km/h |
77,0
mm |
Hamulce |
hydrauliczne,
bębnowe działające na 4 koła o niezależnych |
Chłodzenie |
powietrzem, za pomocą dmuchawy promieniowej |
Pojemności
podst. zespołów |
|
|
Prędkości |
|
|
Zdolność pokonywania wzniesień |
|
|
Dane eksploatacyjne |
5,8±0,5 l/100km |
6±0,5 l/100km |
|
||
Pojemność bagażnika |
100 l |
|
Wymiary:
|
|