Deawoo Lanos
Lanos SX 1.6, kolor srebrny metalik. Wygodny, przestronny jak na swoją klasę, czterodrzwiowy sedan, na liczniku blisko 160.000 km. Do tego wszystkiego serce pojazdu - 16 zaworowy 106-konny silnik. Cóż więcej trzeba, by przemierzać kilometry.
W październiku 1992 roku, Daewoo opracowało plan zaprojektowania zupełnie nowej rodziny samochodów, mających zastąpić dotychczasowe produkty.
Prace koncepcyjne nad Lanosem rozpoczęły się jesienią 1993 roku. Utwierdzono się w przekonaniu, że powinien on zastąpić Nexię w klasie niższej średniej w Europie oraz w klasie "produktów tanich, małych i prostych" w Ameryce Północnej. Zdefiniowano następujące wymagania:
Przeprowadzono badania porównawcze modeli pochodzących od 20 różnych producentów. Za najbardziej konkurencyjne uznano: Toyotę Tercel, Opla Astrę i Volkswagena Golfa.
Cztery firmy projektowe przystąpiły do opracowania modeli glinianych. W lecie 1994 wybrano koncepcję zaprezentowaną przez Giorgetto Giugiaro. Stylizacja sylwetki i wnętrza została dopracowana szczegółowo przez Ital Design. Część inżynierska projektu została przygotowana w Korei. Program inżynieryjny Lanosa był kontrolowany przez koreański ośrodek badawczo-rozwojowy w porozumieniu z głównymi dostawcami, m.in. z Ital Design i Porsche. Kontrolę prowadzono według zasady inżynierii symultanicznej. Brali w niej udział inżynierowie ze wszystkich oddziałów firmy wraz z głównymi dostawcami. Inną istotną część procesu projektowania stanowił udział głównych dostawców, którzy opracowywali w ramach projektu konkretne podzespoły. Wśród dostawców byli: Porsche (opracowanie podwozia), Delphi (sterowanie silnika i ABS), GM PowerTrain (automatyczna skrzynia biegów). W celu wyłonienia najlepszego programu, w 1995 roku zbudowano i przebadano 150 modeli prototypówm uwzględniając trzy sylwetki nadwozia.
Jako część programu inżynieryjnego przeprowadzono następujące badania:
Badanie bezpieczeństwa |
- Anglia, Milbrok: stateczność przy dużych prędkościach,
trwałość |
Badanie w niskich temperaturach |
- Kanada, Kaus Kasing |
Badanie w wysokich temperaturach |
- USA, Dolina Śmierci |
Pierwsza faza programu - od zatwierdzenia do rozpoczęcia produkcji masowej 4-drzwiowego Lanosa dla rynku koreańskiego w listopadzie 1996 roku - trwała jedynie 30 miesięcy. W marcu 1997 roku rozpoczęto produkcję Lanosa na rynek europejski. W Polsce Lanos pojawił się na jesieni 1997.
Poniżej przedstawiono udział poszczególnych firm w projektowaniu Lanosa:
Daewoo Motor Company |
- kierownictwo programu / inżynieria symultaniczna |
AC Rochester |
- optymalizacja składu mieszaniny paliwowo-powietrznej |
Delco Chassis Division |
- hamulce (także ABS) |
General Motors Powertrain Division |
- automatyczna skrzynia biegów |
Ital Design |
- rozplanowanie wnętrza i stylizacja |
Kansei |
- projekt I/P |
PARS |
- poduszka powietrzna |
Porsche |
- koncepcja pojazdu - badania |
Nadwozie |
3d |
5d |
4d |
|
Wymiary |
||||
Długość całkowita |
mm |
4074 |
4237 |
|
Masa pojazdu z silnikiem 1.5 |
3d |
5d |
4d |
|
Masa własna pojazdu |
kg |
1011-1077 |
1021-1087 |
1036-1102 |
Masa pojazdu z silnikiem 1.6 |
3d |
5d |
4d |
|
Masa własna pojazdu |
kg |
1031-1097 |
1041-1107 |
1056-1122 |
Silnik |
1.5 |
1.6 |
|
Typ |
|
4-cylindrowy,
rzędowy |
4-cylindrowy,
rzędowy |
Osiągi |
1.5 |
1.6 |
|
Moc maksymalna |
kW/KM |
63/86 |
78/106 |
Zużycie paliwa |
1.5 |
1.6 |
|
Miasto (EEC 93/116) |
l/100km |
12,6 |
12,0 |
Układ paliwowy |
1.5 |
1.6 |
|
Zasilanie |
|
MPI |
|
Katalizator |
1.5 |
1.6 |
|
Typ |
|
trójdrożny |
|
Emisja spalin i hałas |
1.5 |
1.6 |
|
CO |
g/km |
0,55 |
0,40 |
ECU |
1.5 |
1.6 |
|
Typ |
|
IEFI - 6 |
|
Zapłon |
1.5 |
1.6 |
|
Typ zapłonu |
|
Bezpośredni |
Bezpośredni |
Układ ładowania |
1.5 |
1.6 |
|
Napięcie |
V |
12 |
|
Przenoszenie napędu |
1.5 |
1.6 |
|
Typ |
|
D16 |
D16 |
Podwozie i zawieszenie |
1.5 |
1.6 |
|
Rama |
|
samonośna |
|
Kierownica |
1.5 |
1.6 |
|
Mechanizm |
|
Mechanizm zębatkowy |
|
Hamulce |
1.5 |
1.6 |
|
Obwód |
|
Krzyżowy |
Krzyżowy |
Opony |
1.5 |
1.6 |
|
Producent |
|
Hankook, Dębica
Vivo, Stomil Kormoran |
Hankook, Kumho |
Obręcze kół |
1.5 |
1.6 |
|
Wymiary |
|
5,0J x 13T |
5,5J x 14H |
Różne |
1.5 |
1.6 |
|
Pojemność spryskiwacza |
l l |
3 |
|
ABS |
1.5 |
1.6 |
|
Typ - kanał / czujnik |
|
3 / 4 |
|
Poduszki powietrzne |
1.5 |
1.6 |
|
Liczba poduszek |
|
w standardzie brak,
opcjonalnie jedna lub dwie |
Wyposażenie |
3d |
4d |
5d |
||||
S |
SX |
S |
SE |
SX |
S |
SX |
|
Układ kierowniczy |
|||||||
Wspomaganie kierownicy |
- |
S |
- |
S |
S |
- |
S |
Regulacja położenia kierownicy w pionie |
- |
S |
- |
S |
S |
- |
S |
Bezpieczeństwo bierne |
|||||||
Regulowana wysokość górnego zaczepu |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
Wzmocnienia boczne |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
Poduszka powietrzna dla kierowcy |
- |
O |
- |
O |
O |
- |
O |
Poduszka powietrzna dla pasażera |
- |
O |
- |
O |
O |
- |
O |
Bezpieczeństwo czynne |
|||||||
Lusterka zewnętrzne składane |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
Ogrzewanie szyby tylnej |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
Wycieraczka szyby tylnej |
S |
S |
- |
- |
- |
S |
S |
Blokada drzwi tylnych zabezpieczająca |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
Przednie światła przeciwmgielne |
- |
S |
- |
S |
S |
- |
S |
ABS |
- |
O |
- |
O |
O |
- |
O |
Wyposażenie zewnętrzne |
|||||||
Chromowany wlot powietrza chłodnicy |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
Tylny spojler |
- |
S |
- |
- |
- |
- |
S |
Wyposażenie dodatkowe |
|||||||
Dzielone oparcie tylnego siedzenia |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
Pas przeciwsłoneczny na przedniej szybie |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
Uchwyt na napoje |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
Elektrycznie sterowane przednie szyby |
- |
S |
- |
S |
S |
- |
S |
Przyciemniane szyby |
- |
S |
- |
S |
S |
- |
S |
Zegar cyfrowy |
- |
S |
- |
S |
S |
- |
S |
Obrotomierz |
- |
S |
- |
S |
S |
- |
S |
Klimatyzacja bezfreonowa |
- |
O |
- |
O |
O |
- |
O |
System audio |
|||||||
Radioodtwarzacz |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
2 głośniki |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
4 głośniki |
O |
S |
O |
O |
S |
O |
S |
Antena sterowana elektrycznie |
- |
S |
- |
O |
S |
- |
S |
Zabezpieczenia |
|||||||
Centralny zamek |
- |
S |
- |
S |
S |
- |
S |
Immobilizer |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
Sygnał ostrzegawczy niezapięcia |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
S |
S - standard, O - opcja, "-" - brak
Lanos dostępny jest w dziesięciu kolorach nadwozia.
Trzy kolory stałe: |
Ozn. |
Wygląd |
- Biel Gwiezdna |
11U |
|
- Intensywna Czerwień |
73L |
|
- Czarny |
83L |
|
Dwa metaliczne: |
|
|
- Ołowiano-srebrny |
92U |
|
- Zielono-grafitowy |
43U |
|
Cztery z dodatkiem miki: |
|
|
- Ciemnowiśniowy |
74U |
|
- Zielono-granatowy |
42U |
|
- Zielono-mosiężny |
81U |
|
- Ciemny błękit |
21U |
|
Jeden paliocrom: |
|
|
- Fioletowo-niebieski |
27U |
|
Lakiery z dodatkiem miki nadają kolorowi większą głębię poprzez odbijanie światła w różnych kierunkach. Odcień koloru różni się w zależności od kąta, z którego patrzymy na samochód. Często powoduje to przekonanie, że Lanos jest dostępny w więcej niż 10 kolorach.
Lakier fioletowo-niebieski cechuje się większą połyskliwością, co uzyskano poprzez dodanie do lakieru z miką dodatkowych pigmentów.
Zderzaki w modelach SE i SX polakierowane są w kolorze nadwozia, w modelu S są czarne i nielakierowane.
Lanos ma niestety tylko jedną wersję kolorystyczną wnętrza (szaroniebieskoseledynową).