Wartburg 1.3
Fabryka "The Fahrzeugfabrik Eisenach AG" została założona w 1896 roku. Założycielem był Heinrich Ehrhardt drugi, co do wielkości (za zakładami Kruppa) producent broni w Niemczech. Nowo stworzona firma budowała rowery i pojazdy transportu wojskowego, taksówki, autobusy. Pierwszy samochód, został zaprezentowany w roku 1898 na wystawie samochodowej w Disseldorfie. Nikt się nie zainteresował pojazdem. Ehrahardt był zmuszony rozpocząć współpracę z francuskim Dekawilem i właśnie na tej licencji narodził się Wartburg. Ta spółka trwała do 1904 roku, kiedy Heinrich popadł w problemy finansowe. Po tym fakcie dopiero, co powstały samochód zaczęto produkować pod szyldem Dixi..
Wspomnienie o motoryzacji w byłej NRD wywołuje niekiedy drwiące uśmieszki. Jednak szczerze trzeba przyznać, że jeszcze kilkanaście lat temu niejeden polski kierowca marzył o Trabancie lub o Wartburgu.
Wschodnie Niemcy odziedziczyły po III Rzeszy solidne podwaliny pod przemysł motoryzacyjny. Na terenie NRD znajdowało się kilka fabryk znanych firm jak choćby BMW, której filia istniała w Eisenach. Co prawda już po zakończeniu II wojny światowej fabryka została zniszczona, taki los podzieliła większość przemysłu we wschodnich Niemczech, resztę zagarnęła Armia Czerwona. Mimo takich trudności udało się podjąć produkcję przedwojennego modelu BMW 321. Po 1945 kiedy to w NRD przedwojenne modele limuzyn BMW produkowano pod nazwą EMW (od Eisenacher Motoren Werke), (marka Wartburg powróciła na rynek w 1956, jako produkt zakładów przemianowanych na VEB Automobilwerk Eisenach). Pojazdy będące rozwinięciem przedwojennych DKW produkowano do 1991 - w ostatnich latach z importowanymi silnikami Volkswagena. Taka sytuacja trwała do 1949 roku, tzn.. do chwili powstania NRD. Nowe państwo znacjonalizowało fabrykę, która teraz nazywała się Eisenach Motoren Werke (znaczek firmy, posłużył także jako znaczek w samochodach marki Wartburg). Niestety niedługo potem została włączona do państwowego molocha IFA. Przedsiębiorstwo opracowało własną konstrukcję auta osobowego, które otrzymało nazwę Wartburg - od zamku, który leży w pobliżu Eisenach.
Jednym z najbardziej popularnych samochodów "zachodnich" był Wartburg model 353 i 353W. Spośród wielu marek samochodów Wartburg sprowadzany w większych ilościach do Polski z zakładów VEB Automobilwerk Eisenach zdobył sobie dużą popularność, na co ogromny wpływ ma ich niezawodność, prostota obsługi, ekonomiczne zużycie paliwa, bardzo dobre wyposażenie oraz "świetne zabezpieczenie antykorozyjne". Wysokie walory użytkowe samochodów Wartburg, jak również znaczna trwałość tych pojazdów są powodem, że jeszcze długie lata będą one eksploatowane.
Rok 1956 z taśmy produkcyjnej schodzi nowy model samochodu Wartburg 1000. W Polsce znany jako Wartburg 311.
Rok 1967 powstaje Wartburg 353 jeszcze ze starym silnikiem, ale już z nowym nadwoziem. Samochód Wartburg - modele 353 i 353W, powstał drogą kolejnych ewolucji poprzednio produkowanych pojazdów, które to zmiany rozpoczęto w roku 1962 przez zastosowanie do napędów samochodu Wartburg silnika o pojemności 992cm3. Na jednostkę napędową klasy 1cm3 ( litrowa) zdecydowano się ze względu na dobre parametry techniczne i eksploatacyjne. Następny etap modernizacji zrealizowany w roku 1965 polegał na wprowadzeniu do seryjnej produkcji całkowicie nowego podwozia. Charaktery styczną cechą nowego podwozia jest niezależne zawieszenie wszystkich czterech kół na sprężynach śrubowych oraz zwiększenie przebiegów między obsługowych. W końcu roku 1966 samochód Wartburg otrzymał nowe nadwozie. Stąd mówimy, że do roku 1966 mamy do czynienia z samochodem Wartburg model 311/2 ( pod koniec bardzo zmodyfikowanym), protoplastą Wartburga 353 i 353W. Nadwozie, jakie otrzymał nie jest tylko estetyczne, ale ma także "korzystne własności aerodynamiczne". Wielu zmian dokonano także w trzycylindrowym dwusuwowym silniku oraz w zespole napędowym. Wprawdzie pojemność silnika nie zmieniła się, to jednak moc jednostki napędowej wynosi obecnie36,8 kw. wzrastając z początkowej o prawie 4 kw. (33,0kW).
Wartburg 353W był kolejnym dowodem na ewolucję samochodu w zakładach Eisenach, zaczął być sprowadzany na rynek Polski w 1975 roku. Niemal wszystkie zespoły zostały zmienione na bardziej trwałe i sprawne. Skrzynię biegów także zmieniono na nową, całkowicie zsynchronizowaną. W modelu 353W zastosowano dwuobwodowy układ hamulcowy z hamulcami tarczowymi kół przednich i korektorem kół tylnych uzależniającym wartość ciśnienia od obciążenia tych kół, zastąpiono także prądnice prądu stałego - alternatorem. Silnik wyposażono w nowy gaźnik, co dało efekty w zmniejszonym zużyciu paliwa i toksyczności spalin.
Rok 1988 - październik, przeprowadzono face-lifting, (nie był to pierwszy; w1975 atrapę chłodnice zmieniono z chromu na tworzywo sztuczne; w 1981 atrapę zmieniono na blaszaną, o nieco innym kształcie) starano się poprawić właściwości jezdne przez zwiększenie rozstawu kół (co niewiele dało) i zastąpiono trzydziestoletnią jednostkę napędową nowocześniejszym silnikiem od volkswagena golfa 1.3. Jednak sprzedaż wciąż malała i w kwietniu 1991 roku ostatecznie zakończono produkcję. Samochód był produkowany w wersjach limuzyna i kombi pod nazwą "Tourist".
Po zjednoczeniu Niemiec bankrutujące zakłady przejął koncern General Motors, który obecnie produkuje w Eisenach małolitrażowe modele Opla.
Wartburg 1.3 |
Sedan [Tourist] |
Silnik |
4-cylindrowy, rzędowy chłodzony cieczą, ustawiony poprzecznie z przodu |
Kadłub |
żeliwny |
Wał korbowy |
na 5 łożyskach |
Wałek rozrządu |
w głowicy, napędzany paskiem zębatym, popychacze hydrauliczne |
Gaźnik |
jednostopniowy |
Pojemność skokowa |
1272 cm3 |
Moc maksymalna |
43 kW (58 KM) |
Moment obrotowy maksymalny |
96 Nm |
Stopień sprężania |
9,5:1 |
Zespół napędowy |
napęd przedni, skrzynka 4-biegowa |
Zawieszenie przód/tył |
podwójne wahacze |
Przekładnia kierownicza |
zębatkowa, 18,2 |
Hamulce przód/tył |
tarczowe/bębnowe z korektorem sił |
Nadwozie |
na ramie, 4-drzwiowe [5-drzwiowe] |
Pojemność bagażnika |
525 dm 3[nie znalazłem dokładnych wymiarów przestrzeni ładunkowej] |
Pojemność zbiornika paliwa |
42 dm3 |
Masa własna |
907 kg [950 kg] |
Rozdział masy |
56%/44% |
Dopuszczalna masa całkowita |
1327 kg [1410 kg] |
Prędkość maksymalna |
148 km/h [145 km/h] |
Przyśpieszenie 0-100 km/h |
17,5 s [18 s] |
Elastyczność silnika 60-100 km/h |
11, 4 s na III biegu |
Zużycie paliwa: |
|
Hałas wewnątrz: |
|
Dopuszczalne obciążenie osi: |
|
Dopuszczalne obciążenie
bagażnika dachowego |
60 kg [50 kg] |
Maksymalna masa przyczepy
holowniczej |
|
Paliwo |
benzyna bezołowiowa min. 91 okt. |